Skal det fremdeles være fint å leve på denne kloden vår, så må vi redusere vårt økologiske fotavtrykk. Det er kundene dine opptatt av. Det er de beste hodene opptatt av. Og derfor er også investorene blitt veldig opptatt av det.
Trend 02, Grønn vekst
You snooze, you lose
I desember kan vi markere at det har gått fem år siden Paris-avtalen var et faktum. Siden har vi gjort oss ferdige med diskusjonen om hvorvidt vi står overfor klimaendringer og om de er menneskeskapte eller ei. Selv om vitenskapens menn og kvinner ikke er, og nok aldri kommer til å bli, helt enige om alle detaljer om hva og hvorfor og hvordan, så ser bunnlinja slik ut:
Skal det fremdeles være fint å leve på denne kloden vår, så må vi redusere vårt økologiske fotavtrykk.
Kan karbonbobla sprekke?
Og det vil lønne seg å bidra! For både kundene dine og de ansatte er mer opptatt av dette enn noen gang. Analysebyrået Kantars årlige klimabarometer viser for eksempel at klima i løpet av 2019 havnet på førsteplass over hvilke tema nordmenn er mest opptatt av. (Tilbake i 2014 var temaet nede på sjetteplass). Ført og fremst er det blant de yngste generasjonene at denne bevisstheten gjør seg gjeldende.
Men det er langt ifra bare skolestreikende ungdom som er bekymret. Også finanseksperter har meldt seg på i debatten. De, på sin side, mener det er en risiko for at fossile reserver kan bli verdiløse, altså at verden gjennom en ekspansiv petroleumsvirksomhet har skapt en karbonboble som er i ferd med å sprekke.
Disse casene liker vi
Good Morning Naugs kreatør Martin Abbedissen Fauskanger følger med på kampanjer og reklamefilmer som setter klima- og miljøutfordringer på dagsorden. Dette er to han synes har lyktes:
- Trash Isles-filmen er et utrolig fint eksempel på hvordan man kan bruke kreativitet til å sette fokus på et stort problem. Det er ikke bare selve hovedideen her som genial, men alle de små uttakene gjør kampanjen så ekstremt godt gjennomført. Fra egen valuta og pass, til at du kan bli statsborger og bruk av kjendiser til å fylle landets roller som president, forsvarsminister og så videre, sier Abbedissen Fauskanger og poengterer at en film som akkurat denne krever mye tid og ressurser, men at man ikke trenger å lage store kampanjer for å gjøre en forskjell.
- Det er nødvendig at vi finner løsninger på alle de små problemene også. For eksempel ølprodusenten Corona som har tatt grep for å fjerne plastikken rundt deres seks-pakninger. Her er løsningen produktutvikling, noe som er et veldig spennende kreativt område å være i, synes jeg, sier vår kreatør. Se filmen under:
Vi skal vokse!
Det er altså mange grunner til å kaste seg på den grønne vekst-bølgen. Men hva betyr egentlig grønn vekst?
Begrepet defineres slik: «Grønn vekst oppstår når en økning i verdiskapningen skjer samtidig med en reduksjon i det økologiske fotavtrykket». I praksis innebærer dette at produksjon av varer og tjenester må skje innenfor jordens tåleevne.
Men det er ikke bare disse klima-moralske avveiningene som gjør at grønn vekst er en trend.
Vi skal ikke slutte å produsere, slutte å forbruke,slutte å tjene penger, slutte å nyte, slutte å leve. I vekst-begrepet ligger jo nettopp at det skal vi gjøre mer av!
Nye forretningsmuligheter
For mange virksomheter handler det om å dreie dagens virksomhet i en stadig bedre retning. GreenBiz Group peker for eksempel på den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) som har tatt mål av seg til å halvere industriens klimaavtrykk innen 2050.
Men den grønne vekst-bølgen åpner også for helt nye forretningsmuligheter: For eksempel er det i ferd med å bli en industri å dyrke arter som trekker til seg karbondioksider og lagrer dem i jordsmonnet. Se for eksempel til det amerikanske selskapet Nori, som bygger en digital markedsplass for karbonfjerning basert på blockchain-teknologi. Et annet voksende marked er det for «kjøtt uten kjøtt», hvor Impossible Foods er en bedrift verdt å følge.
Petter Gulli
Petter Gulli har jobbet i over 30 år med reklame og markedsføring. Han er en mye brukt foredragsholder og kjent for sitt store engasjement på scenen. Nå konsentrerer han seg om det han brenner mest for: Hvordan vi skal få engasjert folk flest i det grønne skiftet.
Hele virksomheten må med
Bare for å ha sagt det: Jobben må gjøres i alle ledd i virksomheten. Ikke bare i markedsavdelingen. Da er det fort gjort å gå i grønnvaskings-fella. Og det er rett og slett ut.
Har dere enda ikke gjort det, så gjør som oss og signer Grønnvaskingsplakaten.
De viktigste trendene innen grønn business nå
GreenBiz Group gir årlig ut en State of Green Business Report. Dette er de 10 viktigste trendene de peker på i 2020.
1 Shippingindustrien avkarboniseres: Bl.a. har den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) tatt mål av seg til å halvere industriens klimaavtrykk innen 2050.
2 Tilbake til naturbaserte løsninger: At trær absorberer klimagasser er ikke nytt. Nytt er den globale iinnsatsen, der store selskaper er med og finansierer naturbaserte løsninger som skogplanting og skogvern.
3 En renere siste etappe: De store transportselskapene gjør masseinvesteringer i elektriske fremkomstmidler for den lokale hjemleveringsetappen.
4 Nytt karbonmarked: Dyrking av arter som trekker til seg karbondioksider og lagrer dem i jordsmonnet er i ferd med å bli en industri, der virksomheter kan kjøpe seg karbonlagring.
5 Selskaper beregner klimarisiko: Mer ekstremvær fører til krav om at selskaper er åpne om sine risikovurderinger i forbindelse med klimaendringer.
6 De ansatte bryr seg: Ansatte demonstrerer for klima. Milleniums-generasjonen er i spissen og krever klimaløft av selskaper som ønsker deres kompetanse.
7 Kommersielle bygninger blir helelektriske: Prisene på fornybar energi faller, og nye forretningsbygg blir helelektriske, også i land der strøm ikke er vanligste oppvarmingskilde.
8 Sirkulærøkonomien gjøres målbar: Nå blir det enklere å drive med sirkulærøkonomi i praksis. Det utvikles nemlig verktøy for å planlegge, gjennomføre og måle verdien av sirkulære forretningsmodeller og økonomier.
9 Et større kjøttfritt næringsmangfold: En investeringsboom i syntetisk biologi og bioteknologi, samt endrede forbruksvaner, har skapt et mye større marked for klimavennlig «kjøtt uten kjøtt».
10 Klimarapportene studeres – av roboter: Investorer krever detaljerte rapporter, som kan sammenlignes og rangeres mot hverandre ved hjelp av kunstig intelligens.
Det holder altså ikke lenger å gjemme seg bak en frisk grønnfarge i layouten.