Vi har vært så oppslukte av den teknologiske utviklingen at vi nesten har glemt de egenskapene vi som mennesker er best på. Nå er vi i ferd med å erkjenne at for å lykkes i den nye tech-æraen, så må vi også dyrke det vi mennesker kan som best. Som «følelser og sånt».
Trend 07, Emosjonell revolusjon
Det menneskelige slår tilbake
Parallelt med den teknologiske revolusjonen der roboter spiller en stor rolle, går nemlig også den emosjonelle revolusjonen.
– Dette gir nye muligheter, mener blant annet Kathrine Aspaas, forfatter av boka «Den emosjonelle revolusjon»: Når datamaskiner avlaster oss mennesker, kan vi utvikle vårt fortrinn, nemlig det genuint menneskelige. Som for eksempel sosial intelligens, kreativitet og dømmekraft.
Vi higer etter menneskelig kontakt
Rohit Bhargava, forfatter av den årlige «Non obvious mega trends» mener human mode er en megatrend i 2020, men understreker at den har vokst fram gjennom flere år, nettopp som en side-effekt av all automatiseringen: Nå higer vi etter menneskemøter, ansikt til ansikt. En effekt av dette er at vi stoler på personligheter, merkevarer og produkter som ser autentiske ut – fordi de eier sine egne uperfektheter.
Det handler om å skape gode relasjoner
På den ene siden har vi fått frigjort tid og ressurser til å kjenne litt mer på det å være menneske. På den andre siden har vi erfart at det å utvikle og styrke våre menneskelige egenskaper er avgjørende for å kunne takle omveltningene vi står i. Nå er vi også i ferd med å erkjenne at skal vi lykkes med AI og annen ny teknologi, må vi utnytte våre menneskelige sider best mulig.
– Når kraftfull teknologi og kunstig intelligens avlaster oss i massiv skala, er det logisk å utvikle den delen der vi mennesker har våre fortrinn: Omsorgsevne, emosjonell mestring og evne til å se det store bildet. Trygghet. Selvinnsikt. Evne til å lytte. Mot til å gå ut av flokken. Dette er verdifull menneskelig «software» i tiden vi går inn i. Mye kommer til å handle om å skape gode kulturer og gode relasjoner til kunder, til samarbeidspartnere, til kolleger og til oss selv, sier Aspaas, økonom, journalist, foredragsholder og altså forfatter av blant annet «Den emosjonelle revolusjon».
Avgjørende for å lykkes med AI
For uansett hvor smarte datamaskinene våre blir, er det fremdeles mye de ikke slår oss mennesker på. Ikke bare er det en mulighet som åpner seg opp fordi teknologien frigjør tid og energi til det. Å utvikle de menneskelige egenskapene, blir ansett som en avgjørende faktor for å lykkes med kunstig intelligens. Professor i strategi og entreprenørskap ved London Business School, Julian Birkinshaw, som er ranket blant verdens 50 ledende management-tenkere, understreker i et intervju med HR Norge:
– I en AI-verden er egenskaper som handler om kreativitet, intuisjon, dømmekraft og nettverksbygging i ferd med å bli enda mer essensielle enn de er i dag.
Bra for stresshåndtering
Også World Economic Forum har pekt på «emosjonell intelligens» som en av de aller viktigste egenskapene i framtidens arbeidsliv. Emosjonell intelligens defineres i psykologien gjerne som evnen til å identifisere og håndtere dine egne og andres følelser. I dette ligger det blant annet å kunne regulere egne følelser, som å håndtere stress på en god måte eller å se og oppfatte hva andre, for eksempel dine kolleger eller kunder, trenger.
Kvaliteter vi trenger for å takle omveltningene
Konsekvensene av å ikke ta disse konsekvensene inn over seg, er potensielt store. Det vil bli vanskeligere å få jobb, eller å få jobben gjort.
– Spørsmålet er hvilke kvaliteter vi kan dyrke slik at vi best mulig takler de store omveltningene. Vi beveger oss fra revisjon til relasjon i næringslivet, og det sentrale spørsmålet for oss alle er: Hva slags problemer løser jeg? Hva slags muligheter skaper jeg? For hvem? Banker som tviholder på at de driver med pengetransaksjoner vil få det tøft fremover, for å si det sånn, sier Kathrine Aspaas.
Kathrine Aspaas er en av mange som lar seg inspirere av Brené Brown. Vi anbefaler Netflix-dokumentaren The Call to Courage, og har du ikke sett den populære Ted Talken hennes fra 2010 enda, som er en av de mest sette av alle, så finner du den her.
Oppdater menneskelig programvare
– Hvordan kan vi best møte disse endringene både internt i organisasjoner og overfor kundene?
– Ved å investere i oppdatert menneskelig programvare. Det er litt morsomt å tenke på at vi er topputstyr med ytre teknologi, mens mange av oss fortsatt kjører på «Windows 95» på innsiden. Vi finner feil med oss selv og hverandre, sammenligner oss, skylder på andre — og det er ikke noe rart! Vi har ikke lært hvordan vi kan trene opp emosjonell styrke og kondis, ganske enkelt fordi vi ikke har hatt kunnskapen og forskningen, sier Aspaas og forteller at takket være nyere forskning ved universiteter som Harvard, Yale og Stanford, vet vi nå mer om hvordan vi bygger trygghet og god selvfølelse, og utvikler våre evner til å takle motgang og endringer, våre evner til å lytte og til å styrke pågangsmotet.
– Det er dette jeg kaller emosjonell styrketrening, og det virker, sier Aspaas. Du kan lese mer om henne og hennes forfatterskap her.
7 grunner til at du bør jobbe med din emosjonelle intelligens
- Du håndterer stress på en sunnere måte
- Du forstår andre, og kan lettere samarbeide
- Du blir flinkere til å lytte
- Du blir mer åpen for tilbakemelding
- Du blir mer empatisk
- Du blir et godt forbilde, som andre vil prøve å etterfølge
- Du tar mer omtenksomme og grundige avgjørelser
Kilde: Fastcompany.com