Når kunden kommer med den gode ideen
«Make Internet fun again» står det i vår nye strategi. Heldigvis har vi ikke spesifisert hvem som skal komme med ideene.
Make Internet fun again
Synes ikke du også at Internett har blitt et kjedeligere sted, der den ene nettsiden er veldig lik den andre?
De siste 10 årene har Internett gått fra å være en kreativ lekegrind til hardbarket business. Lekne digitale kampanjer er så og si borte, og alle nettsider skal ha fokus på lastetid, lesbarhet, GDPR og tilgjengelighet. Ikke noe feil med det, vi heier på det også. Men uttrykket har i løpet av denne prosessen blitt mer likt over hele linjen.
Da vi meislet ut vår nye strategi i høst, var en av parolene «Make Internet fun again». Det betyr ikke at vi skal gå baklengs inn i fremtiden, men at vi skal utfordre briefen fra et kreativt perspektiv, sett opp mot forretningsutfordringene.
Det kan resultere i et annet visuelt uttrykk, en ny måte å fortelle en historie på, en quiz, en kul onboarding, eller en uventet interaktiv lead form. Eller noe helt annet.
Hvor er x-faktoren?
Høsten 2022 begynte vi å samarbeide med Summa Equity, et investeringsselskap som forvalter 40 milliarder kroner, og på kort tid har blitt blant Nordens største i klassen. Og best av alt, de investerer kun i selskaper som kan bidra til det grønne skiftet.
En av oppgavene var å utvikle en ny nettside. Vi laget sitemap, trådskisser, moodboard, og fulgte kort og godt riktig prosess rundt god UX og UI. Men vi hadde enda ikke funnet gullet, den x-faktoren som gjør at nettsiden eller en komponent står ut.
Da vi skal presentere foreløpig design for kunden er både vi og dem sånn passe fornøyd.
Jo da, vi er på riktig vei, det er ikke det. Men det var ikke hæla i taket. Noe manglet.
Hva om vi får inn illustrasjoner på nettsiden?
Den ene setningen ble som en lysbryter. Det var noe forløsende med tanken på tegnede illustrasjoner på en nettside som per definisjon hører hjemme i kategorien finans.
Dersom vi skulle gå den veien, måtte vi samtidig innrømme for oss selv at retningen vi selv hadde presentert ikke var god nok. Og var vi villige til å svelge den kamelen?
Etter møtet spurte jeg teamet mitt. Svaret var unisont: Kunden hadde en helt glimrende idé, som ville løfte den visuelle opplevelsen flere hakk. Å rykke et par steg tilbake var ikke noe problem. Endelig hadde vi x-faktor å jobbe videre med.
Slipp kundene til
Til tross for at vi er trygge på at vi har kompetansen og kreativiteten til å gjøre «Internet fun again», har vi fått en påminnelse om at også kunden kan sitte på de gode ideene. Det er tross alt de som kjenner sin bransje og kulturen i sitt eget selskap best. Samtidig som de ikke er indoktrinert i «hvordan lage en nettside» og dermed kanskje har lettere for å tenke annerledes.
Selv synes vi at vi med den nye hjemmesiden til Summa Equity har bidratt til å gjøre Internett bittelitt kulere. Det hadde vi kanskje ikke gjort, om vi ikke tok kundens impulsive innspill på alvor.
Slik forvaltet vi Hannahs spontane idé om illustrasjoner. Ble det ikke fint?
Ta en titt på summaequity.com for å se illustrasjonene i riktig miljø.