Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Hva er Metaverse?

Mange store Tech-selskaper som jobber med å lage Metaverse har sine forklaringer. Utfordringen er at de snakker fra forskjellig utgangspunkt.

Meta, altså Facebook og den gjengen, prater om Metaverse som om det var selve livet. Du kjøper deg et online hus, innreder det, går på konserter med venner osv.

Microsoft snakker om virtuelle møterom der du kan ha opplæring av nye ansatte og snakke med medarbeidere som jobber remote.

Og Roblox snakker om spill (med særdeles elendig grafikk vel å merke), der du kan kjøpe tilbehør som klær og våpen.

Alle har sin egen tolkning, men fundamentet er at det er en virtuell verden du får tilgang til via bruk av VR-briller. Derfra spriker det i underholdning, nytteverktøy og spill.

Her er 10 store selskaper du bør følge med på:
Unity, Sony, Roblox, Intel, Qualcomm, Nvidia, Advanced Micro Devices, Meta, Alphabet og Microsoft.

Så da står vi igjen og klør oss i huet og lurer på hvor dette skal ta veien. Og det ærlige svaret er vel at ingen riktig vet.

Alt vi vet er at det er et kappløp nå for å bli størst. For det er litt som elsparkesykkel i Oslo. Folk vil egentlig bare ha en leverandør, ikke måtte forholde seg til sju-åtte apper.

Et konkret eksempel

For å hjelpe deg å forstå noen av mulighetene rundt Metaverse, så har jeg laget et eksempel på https://metaverse.gmn.no/. Det er lagd i noe som heter Spatial, og er bare en av flere Metaverse.

Spatial kan brukes både på desktop og app, og kan brukes både med og uten VR-briller. Opplevelsen med VR-briller er selvfølgelig å foretrekke, men la oss være ærlige: Ingen av oss har det.

I Spatial kan du lage din egen avatar, inkludert en 3D-versjon av ansiktet ditt (noe som ser helt LOL ut, men frykt ikke, 3D-rendring vil bli veldig mye bedre etter hvert). Du kan også koble kontoen din opp mot Metamask som er en «online lommebok», der du har kryptovaluta og NFT-er.

Les også: Hva er NFT, og hvorfor bør du lære deg den forkortelsen allerede nå

Du kan også lage dine egne rom for community hangouts, immerse galleries og live shows, som Spatial selv forklarer.

Jeg har brukt en del tid i Spatial, og per nå vil jeg si at dette er spennende fordi det er nytt. Det er ikke akkurat et nytteverktøy som jeg bruker daglig.

Men det er noe mer der. Ikke noe helt håndfast, men det gir oss noen tanker om hvordan fremtiden kan bli i den digitale sfæren. Et sted som kombinerer det sosiale, med underholdning og læring.

Og sett fra plattformene sitt ståsted er det et sted for pengetransaksjoner og 100 prosent kontroll på annonsering (som ikke en gang Apple kan stoppe).

Økonomien i Metaverse

I Web2, som er internett som vi kjenner det i dag med nettsider, apper og sosiale medier, er det annonsering som er drivkraften i det økonomiske hjulet. Du får se noe gratis mot at vi får din data og kan gi deg relevante annonser.

Men personvern og GDPR endrer spillereglene og plattformene ser etter andre måter å tjene penger på, og der kommer Web3, som Metaverse er underlagt, med helt nye forretningsmodeller.

Siden ingen klarer å definere hva Metaverse er for noe, så er det ditto umulig å forstå forretningsmodellene. Men noe vet vi.

Metaverse vil være koblet mot din digitale lommebok, som f.eks. Metamask, hvor du har din kryptovaluta, tokens og NFT-er.

Videre er nok tanken at du både kan bruke og tjene penger. Hvis du lager innhold, f.eks. en NFT, kan du selge eller leie ut og tjene penger. Hvis du bare konsumerer, betaler du for opplevelsene eller tjenestene.

Her er et par eksempler på ting som kunne skjedd i et Metaverse:

  • Meta (Facebook altså) kjøper rettighetene til Premier League, og legger kampene ut på Metaverse. Du får tilgang til kampene inne i en hangout og betaler med Metamask.
  • Du lager et foredrag og tar betalt fra alle som vil høre på.
  • Du går innom en klesbutikk i Metaverse og finner limited edition Nike sneakers. Du betaler med Metamask og kan bruke disse skoene på avataren din. Du eier nå disse skoene som en NFT.
  • To år senere selger du de samme skoene til dobbel pris på en online auksjon i Metaverse. Nike som solgte skoene, får 10% av summen siden det var de som lagde NFT-en i utgangspunktet.
  • Norges Fotballforbund tar i bruk Metaverse og tilbyr meet & greet med Haaland (som i realiteten sitter i sofaen i Manchester).

Men det må ikke være bare online. Det siste eksemplet med Norges Fotballforbund og Haaland kunne vært utvidet til den virkelige verden også. Hvis du kjøper deres NFT Sølvkort, får du treffe spillerne i Metaverse. Men kjøper du Gullkortet, får du også

VIP-billetter til de ekte kampene og en ekte meet & greet etter kampen.

Det er bare fantasien som setter grenser for hvordan vi lager og distribuerer innhold, og kombinerer den digitale og fysiske verden.

Videre fremover...

Metaverse er helt i støpeskjeen og selv om det er mange spennende muligheter, er det også store skjær i sjøen og mange spør seg om det i det hele tatt er teknologisk mulig å lage Metaverse så godt at den store massen adopterer dette.

En ting er jo VR-brillene. Nå er det store og klumpete, og mange blir svimle og kvalme av å bruke dem. Men la oss si at de fikser dette det ender opp med kule solbriller, eller linser for saks skyld. La oss også anta at 3D-kvaliteten blir veldig mye bedre og at man dermed får en mer realistisk representasjon av personen du snakker med. Men for at interaksjon skal føles ekte er mimikk og kroppsspråk helt vesentlig, og hvordan skal man løse det uten et kamera som filmer deg og sensorer på hele kroppen?

Det er rett og slett mange ubesvarte spørsmål, og jo mer man dykker inn i Metaverse, jo flere spørsmål sitter man igjen med.

Men når verdens største tech-selskaper satser så hardt på Metaverse, så er det iallfall god nok grunn til å ta dette fenomenet på alvor.

Nyheter/Artikler