Altibox med storsatsing mot netthets
Altibox vil ikke bare levere lynraskt fibernett til gamere, nå vil de gjøre noe med netthetsen som spesielt jentene blir utsatt for også.
Gaming har mange positive sider. Gjennom forskningen har vi lenge visst at gaming er bra for utviklingen både når det gjelder motorikk, reaksjonsevne og sosiale ferdigheter. Nyere forskning tyder på at det også har en positiv påvirkning både på intelligens og hukommelse.
Dessverre har gaming noen negative sider også, og en av dem handler om trakassering og netthets. Her viser det seg at jentene er overrepresentert. Internasjonale undersøkelser viser at så mange som tre av fire jenter har opplevd trakassering når de gamer.
Konsekvensen av dette er at mange velger å bruke guttenavn, skrur av lyd og chat eller rett og slett slutter å spille. Nå vil Altibox gjøre grep for å redusere dette problemet:
- Som ansvarlig samfunnsaktør, ønsker vi ikke bare å levere lynraskt fibernett til kresne gamere, men også å bidra til at alle skal kunne delta som den de er – uten å gjemme seg bak gutteprofilnavn, sier Mabel Moya som er leder for merkevare og markedsføring i Altibox.
Derfor har Altibox nå tatt initiativ for å gjøre noe aktivt for at så få som mulig skal få ødelagt spillegleden gjennom trakassering.
- Dette er ikke en tidsbestemt kampanje, men et program som skal pågå over tid, hvor både foreldre og gamere skal få tips, råd og svar på spørsmål fra eksperter på en dedikert nettside. Den første eksperten vi har knyttet til oss, er Maria Abrahamsen som er psykolog og forfatter og står bak Instagram-kontoen «Psykt deg», forteller Moya.
Det hele sparkes i gang med en større kampanjeaktivitet som vil være synlig i de fleste mediekanaler og med ekstra oppmerksomhet rettet mot gamerne gjennom kjente gamerprofiler. Det er helt fantastisk at Altibox går all-in på dette temaet, siden det gjelder så mange, og mye faktisk kan gjøres ved å skape større bevissthet og spre kunnskap. Ikke minst gjelder dette foreldrene som ofte ikke er oppdatert på hva som skjer i spillverdenen og ikke snakker med barna om hva de opplever der. Dette er også utgangspunktet for den kreative ideen bak hovedelementet i selve kampanjedelen, hvor vi møter et foreldrepar som får oppleve noe av det datteren har erfart i sine ti år som gamer.
Hensikten her er jo ikke å skremme, men å skape bevissthet, og da kreves det sterke virkemidler. Så all ære til Altibox som har mot nok til å levere dette usminket og som heller ikke prøver å sminke seg selv med en kortvarig kampanje.
At Altibox mener alvor med dette engasjementet, blir understreket av administrerende direktør Tor Morten Osmundsen:
- Skal Norge lykkes med digitaliseringen, må alle inkluderes, og det handler faktisk om mer enn å gi folk tilgang til godt bredbånd. Nettet skal være en trygg og raus arena for fellesskap, likestilling og inkludering, og vi har et ansvar for å spre kunnskap som skal gjøre den digitale hverdagen best mulig – for alle, sier Osmundsen.