Nye oppdateringer fra iOS 14 og hvordan det vil påvirke digital annonsering
Apple har nå bestemt seg for at man skal ha mer kontroll over eget personvern og at man skal kunne velge om man ønsker personifiserte annonser eller ikke. Denne endringer trer i kraft med den nye Apple oppdateringen iOS 14 som nå har startet å påvirke annonseringen.
Hvordan fungerer dette i praksis?
Det betyr at folk som har et Apple produkt, enten iPhone eller iPad, som har oppdatert til iOS 14, vil få opp en notifikasjon når de er på ulike apper. Der blir de spurt om man ønsker å få sporet sine aktiviteter på nettsider og apper som vil føre til personifisert markedsføring.
Hvor mange som kommer til å ønske og fortsatt bli sporet når de har mulighet til å ikke bli det, blir interessant, men det er stor sannsynlighet for at de fleste vil velge å ikke bli det.
I følge tinuiti.com har 70% per nå godtatt personifisert markedsføring, men det estimeres at dette tallet vil falle til 10% - 15% etter oppdateringen. Dette vil ha enormt store konsekvenser for dagens digitale markedsføring.
Så hvordan vil det påvirke markedsføringen?
- Målretting vil bli vanskeligere. Hvis folk velger å ikke bli sporet, vil det ikke være mulig å treffe disse menneskene ved hjelp av målretting - verken prospecting, retargeting eller tvillingpublikum.
Retargeting vil kunne gjennomføres hvis man laster opp email-lister eller telefonnummer, men ikke lenger gjennom nettsidetrafikk, eller handlinger på nettsiden.
Det vil fortsatt være mulig å lage publikum på engasjement fra Facebook- og Instagramsiden. - Måling av kampanjer vil også bli sterkt påvirket. Det vil ikke lenger være mulig å spore handlinger som blir gjort fra annonser, inn på landingssider og videre handlinger på landingssiden. Konverteringene vil fortsatt komme inn fra iOS 14 enheter, men denne handlingen vil ikke bli sporet i Facebook sin annonseplattform. Dette vil resultere i høyere kostnad per konvertering.
- Målingene som vil bli påvirket:
- Konverteringer som er lagt opp fra standard konverteringer og egendefinerte konverteringer.
- Trafikk-annonser som er optimalisert mot landingssidevisninger. Det skal ikke påvirke annonser som er optimalisert mot lenkeklikk.
- Appinstallasjoner.
- Katalogsalg når de sendes til landingsside. Facebook Shops og Instagram Shopping som skjer på plattformen vil fortsatt bli sporet.
- Målingene som vil bli påvirket:
- Handlinger som kundeemnegenerering (leads generating) vil fortsatt spores.
Endring i innstillinger for tilskrivelsesperiode
Fremover vil ikke tilskrivelsesperiodene 28 dager etter klikk, 28 dager etter visning og 7 dager etter visning støttes for aktive kampanjer. Dette er endret til 7 dager etter klikk eller 1 dag etter visning.
Det betyr at kampanjer vil måle færre konverteringer enn før.
Fram til nå har Facebook kreditert annonsen, hvis man kjøper et plagg fram til dag 28 etter klikket på annonse. Fra og med oppdateringen vil dette kun gjelde fram til dag 7, kjøp etter dag 7 vil ikke lenger kreditere annonsene.
Hendelsesadministrasjon - custom events
Det er gjort en endring i hvor mange hendelsesmålinger fra et domene som kan være oppført. Der man før kunne ha så mange man ønsket, blir dette nå kuttet ned til kun 8 målinger. Det vil ikke lenger være mulig å lage publikum på disse målingene som retargeting og tvillingpublikum.
Google Chrome har også tenkt å stoppe med tredjeparts cookies, på lik linje som Firefox og Safari. Det er ikke tiltenkt at det skal skje enda, men i løpet av 2023.
Google sine planer er å spore med en ny teknologi som ikke er like forstyrrende som dagens cookies. De skal bruke Privacy Sandbox. Det er et verktøy som skal beskytte hvert individs personvern, men også hjelper annonsører med å lykkes bedre. De vil lettere kunne håndtere annonsesvindel, redusere captchas ved innlogginger og introdusere nye måter å måle annonseresultater på.
Privacy Sandbox vil være interessebasert markedsføring der hovedidéen er at fellesinteresser skal erstatte individuell identifisering. Google kaller det for Federated Learning of Cohorts (FLoC). De vil bruke nettloggen din og andre faktorer, og plasserer deg i en spesifikk gruppe sammen med andre med like interesser. Hver gruppe vil inkludere flere tusen mennesker. Annonsører vil kunne målrette seg mot disse gruppene.
Det vil fungere på en lignende måte som Netflix algoritmene operer, den ser på hva du har interesse for og felles interesse med andre. Basert på denne informasjonen viser algortimen ting som den tror du vil like. Så istedenfor at man blir retarget med det eksakte plagget du har sett på før, i flere uker, blir du heller vist lignende plagg som andre innenfor gruppen du er plassert i, har vist interesse for. På denne måten vil man ikke føle seg forfulgt av enkelte produkter til en hver tid.