Generasjon Alpha - de planlagte ønskebarna
Vi har gjennom generasjoner satt utallige fotspor som har formet verden til slik vi ser den i dag. Fotsporene reflekterer alle mulige identiteter med ulike drømmer, visjoner, holdninger og livssyn. Vi kjenner de som kom før oss, men hvem er de som kommer etter? Hvilke sko tar de på seg som vil skille fotsporene fra våre?
Tidenes viktigste forbrukere
Sterke. Sunne. Unike. Tilgjengelige. Generasjon Alpha kommer snart til å ta over verden, og de kommer til å gjøre det med stor selvkontroll. Denne generasjonen er oppkalt etter en lysende stjerne, og er de første som setter røtter i det greske alfabetet.
Neste generasjon er fremtidens forbrukere. Hva slags behov har de og hvordan skal dagens aktører dekke det? Det sies at alphaene vil bli tidenes viktigste forbrukergenerasjon, og det er derfor viktig å lære seg å kjenne denne målgruppen tidlig. Fremtiden kommer uten garantier, men det er garantert at alphaene kommer til å være kravstore. Alphaene vil nemlig likne på generasjon Z, som er kjent for å være utålmodige og kvalitetsbevisste.
Fakta om generasjon Alpha
Tidsperiode: 2010 – 2025
Nåværende alder: 10 år
Tilgjengelighet: Alltid
Karriere: Planlagt og tilrettelagt
Stil: Unik og egen
Zapper vs. Alpha
Generasjon Z er mer opptatt av å ta bilder av maten enn å faktisk spise den, noe neste generasjon antakeligvis vil adoptere. Alphaene kommer nemlig til å være enda mer online og opptatt av sosiale medier enn noen andre tidligere. Appene deres er overfylt av tusenvis av digitale venner og følgere som prøver å nå igjennom med sin påvirkningskraft. Men det blir ikke like lett som før. Alphaene bærer på et kildekritisk frø som spirer og stiller spørsmål ved alt.
Generasjon Alpha lar seg påvirke mer av venner og mindre av kjendiser.
Generasjon Z leter alltid etter måter å dekke behovet de har for å nyte livet, mens Alphaene vil jakte etter å finne en balanse i en hektisk hverdag. Skepsisen deres til fremtiden vil motivere generasjonen til å jobbe hardt, og utvikle karriereplaner og kompetanse i ung alder.
Z-generasjonen kan i dag mimre tilbake til hustelefonenes tid, og husker kanskje fortsatt nummeret til nabojenta. Oppgraderingen til smarttelefoner føltes som en ny æra. Denne følelsen vil ikke alphaene oppleve, fordi det moderne teknologiske universet allerede eksisterer. Smarttelefonen blir limt fast i de små hendene, og iPaden vil ikke være et uvanlig leketøy i barnehagen.
Heldigvis vil ikke alphaene vokse opp til et materialistisk livssyn, og tenke at det de eier definerer deres suksess. De vil sette pris på solidaritet, fornuft og autensitet fordi foreldrene i stor grad ser på sosiale relasjoner som den største suksessen av alle.
Verden gjennom teleskop
Det er ingen tvil om at verden beveger seg i takt med en teknisk rytme som aldri vil ta slutt. Denne rytmen sørger for at alphaene fødes inn i et digitalt univers, med svart belte i sosial intelligens. 2D, 3D og 4D-skanning gir barnet en identitet allerede før det er født, og mulighetene for å lage barn er ikke langt fra ubegrenset. En partner er ikke lenger nødvendig, og behovet for en kjernefamilie blir mer og mer svekket for hver generasjon. Neste generasjon vil derfor blomstre av delvis planlagte ønskebarn.
Det er ikke bare menneskene som tidvis forandrer seg. Global oppvarming kaster sitt lys over planeten, noe alphaene vil oppleve i større grad enn noen andre tidligere. Generasjonen vil vokse opp i et utilregnelig og ekstremt klima, hvor kraftig nedbør og tørke blir en del av hverdagen. Det er stor sannsynlighet for at utrydningstruede arter som elefant, tiger, neshorn, pangolin og ulv bare eksisterer som bilder i skolebøkene.
Ingen vet hvordan verden ser ut om 50 år eller hvem som har etterlatt seg fotspor som har formet verden. Det eneste som er sikkert er at alphaene er de neste i rekken til å sette sin farge på fargekartet og fargelegge fremtiden.
Ønsker du å vite mer om trender, ta kontakt med Cathrine Moksnes.