Derfor har Good Morning Naug signert Grønnvaskingsplakaten
– Det handler ikke bare om å styre unna slurvete og i verste fall villedende markedsføring, men om å sørge for at de tjenestene og produktene som er bærekraftige i ordets rette forstand skal få skinne litt ekstra, sier byråleder Cathrine Moksnes.
Good Morning Naug var det første byrået i vår bransje som signerte den nye Grønnvaskingsplakaten. Nå er vi glade for at flere følger etter.
Misledende markedsføring
Grønnvasking defineres som en form for misledende markedsføring, der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker.
For i takt med forbrukernes stadig økende klimabevissthet og -krav, er det et fristende knep å slå om seg med ord som bærekraftig, grønn og miljøvennlig i omtale av egen virksomhet og i markedsføringen av tjenester og produkter.
Og visst gjøres det mange tiltak og selges mange produkter som har et mindre klimaavtrykk enn for eksempel konkurrentenes. Men det er ikke alltid at bruken av disse klimapositive ordene er like velbegrunnet.
Må kunne dokumenteres
Dette kommer til uttrykk i plakatens første bud, som sier at du skal være varsom med å bruke ord som grønn, bærekraftig, resirkulerbar, eco-, og rettferdig, uten å samtidig forklare og dokumentere hva man har gjort eller skal gjøre.
– Vi er de første til å innrømme at bærekraftig og andre grønne begrep er lette og fristende å ty til. Men ved å signere denne plakaten, forplikter vi i Good Morning Naug oss til å være ytterst bevisste på dette. Vi skal fortsatt jobbe med å løfte fram bærekraftige og grønne virksomheter og tjenester, men ikke uten at vi samtidig og på en gjennomsiktig måte dokumenterer hvorfor. Det gjelder både i vår egen kommunikasjon, og i jobben vi gjør for våre kunder, sier byråleder Cathrine Moksnes.
Vi heier på grønn vekst
Hun understreker at Good Morning Naug heier på alle som får til grønn vekst, altså aktivitet som sørger for økt verdiskaping, samtidig som det skjer en reduksjon i det økologiske fotavtrykket.
– Det er en av vår tids viktigste trender og ikke minst et stadig viktigere konkurransefortrinn å strekke seg etter for alle som driver business, sier Moksnes.
Et utvidet forståelse av bærekraft
Plakaten, som er inspirert av bloggernes Sunn fornuft- og pressens Vær varsom-plakat ble lansert på forsommeren, og er utarbeidet av Skift - Næringslivets klimaledere i samarbeid med Miljøstiftelsen ZERO, WWF og Framtiden i våre hender. Plakaten definerer begrepet grønnvasking bredere enn til bare å handle om klima og miljø, og favner alle FNs 17 bærekraftsmål, som også inkluderer likestilling, mangfold og anstendige arbeidsforhold.
Good Morning Naug nølte ikke med å signere Grønnvaskingsplakaten, og er glade for at flere byrå har tatt oppfordringen og fulgt etter.
– Klimakampen er kanskje vår tids viktigste sak, hvor vi alle spiller på samme lag. At vi i byråbransjen forplikter oss til ikke å grønnvaske oss selv eller produkter som ikke fortjener det, og er ærlige om forhold som kan bli bedre, er et lite, men viktig virkemiddel, sier Moksnes.