Trendrapport 2019: Det digitale økosystemet
Når tar robotene over? Vi aner ikke hvordan arbeidsmarkedet vil se ut i 2040. Det er generell enighet om at maskinlæring og robotteknikk vil endre nesten alle former for arbeidsområder — fra jordbruk til markedsføring. Noen mener til og med at kreativitet kan digitaliseres. Revolusjonene innenfor informasjonsteknologi og bioteknologi vil ikke bare omstrukturere økonomier og samfunn, men også kroppen og sinnet vårt.
Fokuser på det enkle
Det forskes i dag videre på hvordan vi kan få kontroll på vår indre verden og gjøre oss i stand til å konstruere og også produsere liv. Det er fort gjort å føle seg irrelevant som et vanlig menneske i en verden hvor det stadig dukker opp nye ord og fagfelt. Vi synes det er utrolig spennende med alt som skjer innen blokkjede, genteknologi, kunstig intelligens og maskinlæring, men vet samtidig at de fleste selskaper ikke er helt der ennå. Så det vi har valgt å fokusere på er det du må forholde deg til for å rigge selskapet ditt til å møte dagens marked.
Nettsiden i sentrum
Verden har kommet langt på bare de siste ti årene. Fra å bruke nettsiden som en informasjonskanal brukes den i dag som en hub som samler data og muliggjør at man kan nå forbruker med relevant innhold. Nettsiden bør alltid være i sentrum, og enkelte faktorer må være tilstede for at det digitale økosystemet skal fungere. Under følger en kort beskrivelse av dette systemet slik vi ser det.
Du bør også tenke over om innholdet du lager inviterer til engasjement.
Utforming av innholdet
Det grunnleggende må selvsagt være på plass, altså må nettsiden svare til dagens forventninger hos forbrukerne. Eksempelvis bør det være støtte for publisering av nye artikler som skaper følelsen av at man leser et magasin, da disse ofte føles mer engasjerende enn rene blogginnlegg. Kreativitet i utforming og innhold bør derfor stå sentralt når det gjelder historien man ønsker å fortelle. Videre bør man ha et bevisst forhold til hvordan man kan dra publikum inn ved å bruke e-post, sosiale medier og annonser.
Trafikk til nettsiden
Det siste det er viktig å tenke over er hva man ønsker at den besøkende skal gjøre etter å ha lest artikkelen. Ofte er det eksempelvis å få forbrukeren inn på en ny artikkel eller andre sider på nettsiden, da dette er av stor verdi for SEO. Når man har publisert en ny historie på nettsiden er det neste steget å skape trafikk til den. Her er det mange veier til mål, og det er som oftest budsjetter som setter rammene. Da jobber man videre med Facebook (herunder blant annet Instagram og Messenger), organisk og betalt trafikk i Google sitt nettverk, nyhetsbrev og MessengerBot, og noen ganger Snapchat for å oppnå dette.
Å være tilstede i de digitale flatene og få målgruppen inn på nettsiden er en god start, men det er ikke der resultatene ligger. De kommer først når man ved hjelp av datagrunnlaget klarer å få kanalene til å spille sammen med nettsiden.
Et lite eksempel
Vi kan illustrere dette ved å bruke et tenkt eksempel fra en kiropraktor som skriver en artikkel med tittelen “Gir PC-skjermen deg vond nakke? Her er fem enkle øvelser du kan gjøre på jobb”. Kiropraktoren kan da rette en annonse om 20 % rabatt på kiropraktorbehandling til de som har lest artikkelen. Dette vil sannsynligvis gi bedre konvertering enn om man retter annonsen mot alle menn og kvinner mellom tretti og femti år i hele Oslo.
I tillegg kommer effekten fra Google-søk.
Hvis man får mye trafikk inn til artikkelen ved hjelp av sosiale medier, kan også Google premiere kiropraktoren med god plassering i Google-søket “kiropraktor vond nakke”. Det igjen fører til at de som kommer inn via søk, også får opp salgsannonsen på for eksempel Facebook eller dagbladet.no om rabatt hvis de bestiller time. Dette er et enkelt, men presist eksempel på et digitalt økosystem som fungerer.
Nettsiden, innholdet, nyhetsbrev, sosiale medier, annonser og Google henger sammen, og det handler til syvende og sist om å se hvordan alle disse kanalene og plattformene kan spille hverandre gode.
Vil du vite mer?
Vil du vite mer om Trendrapporten, eller hva vi kan gjøre for din merkevare, er det bare å ta kontakt med Cathrine Moksnes på + 47 488 96 670 eller cathrine.moksnes@gmn.no.