Høy relevance score spiser likes til frokost
Fra første dag vi begynte å styre Facebook annonseringen til eiendomsmeglerkjeden Nordvik, valgte vi å se bort fra hvor mange som trykket like - i stedet har vi bevisst styrt etter hva Facebook gir oss i relevance score. Det har betalt seg godt.
Hva er Facebook Relevance Score
Relevance score tar utgangspunkt i hvor mange som stopper opp ved annonsen, engasjerer seg, klikker på den, hvor lenge de er inne på nettsiden og flere andre parametre.
Dette er selvfølgelig bra fordi det viser at innholdet engasjerer målgruppen. I tillegg gir god relevans billigere kost per klikk.
Så hvordan skal du klare å lage innhold som får høy relevance score som engasjerer målgruppen din? Her er våre erfaringer etter at vi har jobbet med innhold og spredning for Nordvik i snart ett år.
Fire grep for å bli mer relevant
Skal du være kostnadseffektiv og resultatorientert, må annonsene være relevante. Men hvordan er du det?
1. Godt håndtverk
Dette er relativt innlysende, men folk blir ikke sjarmert av rotete bilder, tekster med skrivefeil og lenker til nettsider med dårlig lastetid. Det er helt greit å begynne med minimum viable product (MVP) og optimalisere etter hvert, men hvis du bommer på helt fundamentale hygienefaktorer, vil annonseringen bli dyr og du vil slite med å treffe dine kommunikasjons- og virksomhetsmål.
2. Feil målgruppe
Uansett hvor mye penger du har brukt på en nettside eller på annonseutforming, kommer du ingen vei hvis du treffer feil målgruppe. Banalt eksempel, men en god annonse får ikke trettenåringer til å kjøpe barnevogn. Akkurat her vil Google og Facebook hjelpe deg - både fordi du kan rette annonsene mot folk på bakgrunn av hva slags informasjon de selv har lagt igjen på nett, men også fordi algoritmen blir mer og mer treffsikker etter hvert som resultatene kommer inn.
3. Strategisk annonsering
Mange som annonserer på Facebook lager nye kampanjer og annonsesett hver gang de vil få ut et budskap. Slutt med det! Dette henger sammen med tips nummer to, men du hjelper algoritmen med å finne riktig målgruppe hvis du oppdaterer to hovedannonsesett etter hvert som du lager flere Facebook-poster og annonser. Da vil Facebook ta med seg lærdommen fra de andre annonsene og bruke det for å eksponere den nye for riktige folk. Etterhvert som du har flere annonser i samme annonsesett kan du skru av de som presterer dårligst slik at de som er mest relevante får resten av budsjettet.
Når vi skal spre innholdet vi produserer for Nordvik, har vi for eksempel et annonsesett der vi eksponerer annonser for det varme publikummet som allerede har interagert med eiendomsmeglerkjeden og et annet annonsesett for å vekke interesse for nye potensielle kunder.
På grunn av dette har 92 prosent av artiklene vi har laget for Nordvik, fått en relevance score på ni eller ti! Det er fordi vi hjelper Facebook med å finne korrekt målgruppe.
At folk interagerer med annonsene forteller oss at de er interessert i bolig. Når vi da senere eksponerer disse personene for boligannonsene, blir vi premiert av Facebook - annonsene er relevante.
4. Optimaliser
Riktig kunnskap gir bedre beslutninger. Etter hvert som du får datagrunnlag i Facebook og Google Analytics kan dette brukes til å være enda mer relevant. På bakgrunn av innholdets relevansscore, lesetid og CTR kan vi se hva som fenger målgruppen i de ulike flatene, noe vi vurderer i våre månedlige redaksjonsmøter. Er det noe som fungerer bedre i nyhetsbrev enn på Facebook for eksempel? Dette har vi tall på som vi kan bruke til å være mer relevante.
Trenger du hjelp?
Ønsker du bedre relevance score, og dermed billigere konverteringer, ta kontakt med digitalansvarlig Eirik Fjellaksel på +47 932 83 071, eller send en e-post til eirik.fjellaksel@gmn.no.