Content marketing bidro til å øke nettsidetrafikken med 400%
Hvordan kan man være aktuell for en målgruppe som kun er interessert i din merkevare og produkt noen uker hvert syvende år? Slik jobbet vi med content marketing og spredning for Nordvik Eiendomsmegling for å fortjene målgruppens oppmerksomhet og beholde den.
Fire sannheter
Uansett hvilken produkt eller en tjeneste du selger, og hvilken målgruppe du vil nå, er det i 2019 noe alle markedsførere forholde seg til:
- Folk bryr seg egentlig ikke om merkevarer eller hva de har å fortelle
- Dine potensielle kunder leter aktivt på nett i en research-fase
- Sannsynligvis blir dere verken lykkelige eller rike av at noen fra målgruppen er innom nettsiden deres en gang
- Fire av fem nordmenn bruker sosiale medier og 2 av 3 bruker sosiale medier hver dag, eller nesten hver dag.
Så hvordan kan man med disse fire sannhetene nå gjennom lydmuren, få i gang varepraten og etablere kundeforhold over tid?
Fortjen oppmerksomheten
Tidligere kom de som skulle selge bolig innom sitt lokale eiendomsmeglerkontor når de skulle bli en kunde. I dag begynner kundereisen oftere fra vår egen sofa eller på bussen, noe som gjør det viktigere enn noen gang å møte kundene der de er: På nett og i sosiale medier.
For en gjennomsnittlig norsk boligkjøper og -selger, er en eiendomsmegler kun aktuell noen få uker hvert syvende år. Dette på tross av at de nesten 200 eiendomsmeglerne i Nordvik Eiendomsmegling jobber med noe av det nordmenn er mest interessert i: Bolig.
Nordmenn er flittigst på oppussing i Europa, og boligen vår er gjerne vår største økonomiske investeringen. Som premium eiendomsmeglerkjede har Nordvik derfor et høyinteresseprodukt, og en mulighet til å ta del i folks boligreise, fra man drømmer og scroller på Finn.no til man har signert kjøpskontrakt.
Dette ga et godt markedsføringsgrunnlag for å bruke innholdsmarkedsføring til å sikre en «top of mind», engasjere, utdanne, underholde og aktualisere merkevaren mellom boligkjøp- og salg. Og «Content marketing» var det svært få andre i eiendomsmeglerbransjen drev med.
Vår innholdsstrategi definerte tre hovedfokus:
- Merkevarebyggende og engasjerende innhold skal vise at Nordvik er eiendomsmegleren for deg som er litt mer opptatt av bolig enn andre.
- Nyttig og inspirerende innhold skal aktualisere merkevaren Nordvik, gjennom nordmenns enorme interesse for bolig og interiør.
- Meglerne og deres kompetanse skal løftes frem, så vi kan motbevise en gryende oppfatning av at det er lønnsomt å selge bolig på egenhånd.
Et digitalt magasin for boligelskere
Gjennom artikler på nettsiden, bilder, nyhetsbrev og sosiale medier formidlet vi boligreportasjer, interiør- og oppussingstips, boligøkonomi og juss. Innholdet er produsert for søkemotoroptimalisering og med hensyn til populære søkeord, for å lettere bli funnet i Google-søk.
Alt dette har fått plass i den redaksjonelle delen av hjemmesiden, «Magasinet». Innholdet har vi delt på Facebook, Instagram og nyhetsbrev for å få nettsidebesøk fra målgruppen, også mellom kjøp og salg av bolig.
Siden oppstart 1.august 2018 til november 2019, har vi skrevet 31 artikler. Mens noen artikler handler om informasjon for deg som skal kjøpe eller selger bolig, handler de fleste om å gi inspirasjon. Det som er felles for alle artikler vi lager er at de skal demonstrere kompetansen til meglerne og støtte opp om konseptet "For deg som er litt mer opptatt av bolig enn andre".
Verdifullt innhold gir verdifulle kunder
Selv om Nordmenn generelt er interessert i bolig, er ikke det eldre ekteparet som vil nedskalere til kjøpe en mindre bolig og eller den unge førstegangskjøperen nødvendigvis interessert i samme innhold. Derfor er innholdet utviklet for mennesker i ulike livssituasjoner, som både gir målgruppen verdifullt innhold, og gjør det lettere for oss å bruke data for å kartlegge målgruppene.
Når vi har kontroll på dataene om både målgruppene og hvor de er i kjøpstrakten, kan vi treffe med riktig budskap på riktig tidspunkt, og sørge for konverteringer.
Les hvordan vi utnytter "Facebook Relevance Score" for å øke konverteringen.
Resultater vi er stolte av
- 400% økt trafikk til nettsiden nordvikbolig.no (nå i forhold til før vi lanserte i august 2018)
- Gjennomsnittlig tid på nettsiden er tett opp mot 1 minutt
- Og nesten det dobbelte på Magasinet med alle artiklene
- Fluktfrekvens (bounce rate) helt nede i 2.72%
- En bruker er innom 2.8 sider per besøk på nettsiden
- Økt engasjement på Facebook og Instagram med over 500 nye hver måned
- Ca 15-20 % av alle besøkende på nettsiden leser noe i Magasinet
- I gjennomsnitt nesten 7 000 månedlige besøkende på Magasinet
- Veldig god synlighet på Google
- Et svært stabilt og godt oppsett av nettsiden med Craft CMS.
Svært mange av de besøkende på nettsiden er returnerende, og over tid bygger vi opp et datagrunnlag og publikum som vi senere kan kommunisere til. Slik klarer vi å jobbe på lag med, og ikke imot, de fire sannhetene: Folk blir interessert i det Nordvik-merkevaren har å fortelle, vi treffer potensielle kunder som leter aktivt på nett i en research-fase, og gjennom sosiale medier får vi målgruppen innom nettsiden flere ganger.
Trenger du hjelp med innholdsmarkedsføring?
Ønsker du en grundigere case-presentasjon, eller vil diskutere innholdsmarkedsføring for din merkevare, ta kontakt med digitalansvarlig Eirik Fjellaksel på +47 932 83 071, eller send en e-post til eirik.fjellaksel@gmn.no.